Friday, July 19, 2013

Rahmat Di Sebalik Bukit Merah

Bukit Merah sesungguhnya bumi bertuah. Nun jauh di sebalik  berdiri megahnya sebuah pusat pelancongan Bukit Merah Laketown Resort ada nilai murni yang tersirat di sisinya.Di sebalik percikan keriangan yang tersemai di resort ini, terselit juga wajah ceria penghuni asal di sisinya.
Begitulah  besarnya rahmat pembangunan Bukit Merah,  sehinggakan bukan sahaja masyarakat setempat mendapat nikmatnya malah pelbagai spesies haiwan dan Orangutan turut sama meneguk nikmat di sebalik pembangunan Bukit Merah Laketown Resort  dan Pulau Orangutan yang merupakan cetusan idea Tan Sri Mustapha Kamal.
Justeru, kunjungan saya ke Bukit Merah bersama program Sahabat Media Bukit Merah Laketown Resort baru-baru ini ternyata memberikan satu persepsi baharu kepada saya khususnya dalam konteks pembagunan sektor pelancongan dan modal insan.
Saya tersentuh dengan semangat Tan Sri Mustapha Kamal yang ingin membawa perubahan landskap kehidupan masyarakat setempat dengan adanya pembangunan resort di kawasan tersebut.
“Adalah menjadi tradisi dimana sahaja, MK Land  membuat kerja, kita  tidak mahu orang-orang sekelilingnya hanya menjadi penonton. Kita mahu  orang sekeliling   menyertai  kami dengan peluang-peluang   yang ada. Boleh dikira berapa ramai penduduk  sekitar resort ini  bekerja di sini dan anaknya menjadi ikon untuk projek ini. Saya nak membuktikan, jika diberi peluang, sama ada miskin atau kaya tak menjadi soal. Jika diberi peluang, yang miskin pun boleh berjaya,” kata Tan Sri Mustapha Kamal.

Transformasi Kampung Selamat

Siapa sangka sebuah kampung yang daif dan miskin kini bejaya keluar dari kepompong kemiskinan. Meskipun soal kemiskinan itu satu perkara yang sangat subjektif, namun tanpa usaha dan peluang, mana mungkin masalah kemiskinan dapat dihakis.
Menurut Tan Sri  Dr Mustapha Kamal, Pengerusi MK Land Holding Berhad, pendekatan  transformasi minda menerusi pendidikan yang digerakkan oleh Yayasan EMKAY di Kampung Selamat, Perak umpamanya telah terbukti berjaya mengubah landskap kehidupan masyarakat di kawasan tersebut.
Program Kampung Angkat Kampong Selamat  merupakan satu contoh  program tanggungjawab sosial korporat yang berjaya merubah kehidupan masyarakat kampung keluar daripada kepompong kemiskinan. 
" Kita telah berjaya  membuktikan pencapaian cemerlang khususnya dalam bidang akademik sepanjang 18 tahun program tersebut dijalankan.  Seramai  17 orang pelajar telah berjaya mendapat 5A dalam UPSR dan 26 orang pelajar telah mendapat 4A 1B dari tahun UPSR 1997 hingga UPSR 2012,"
Keputusan UPSR ini juga telah melonjakkan Sekolah Kebangsaan Kampong Selamat sebagai  antara sekolah terbaik dalam daerah Kerian dan juga negeri Perak.
elain itu kebanyakkan anak-anak di Kampong Selamat telah berjaya melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh serta ke peringkat pengajian tinggi sehingga ke peringkat Diploma serta Ijazah di dalam dan luar negara.
"Siapa juga boleh berjaya jika diberikan peluang. Jika pelajar kampung diberi peluang dengan kemudahan belajar yang sama seperti di bandar, mereka juga pasti mampu mencipta kejayaan", kata Mustapha Kamal.
Menurut Mustapha Kamal, menerusi program kampung angkat ini,  Program Pembangunan Pendidikan menjadi elemen terpenting dalam menggerakkan minda kearah kemajuan.
Sejak dilancarkan pada 3 Januari 1996, program ini telah menyediakan satu  sistem kelas bimbngan pendidikan berkualiti dan bersistematik disamping pelbagai pendekatan yang bersifat holistik telah dijalankan seperti mengadakan siri ceramah motivasi, cerama kerjaya, lawatan sambil belajar ke Kuala Lumpur dan pelbagai program lain yang menjurus kepada kemajuan pelajaran.
Selain program jangka panjang yang menjurus kepada perancangan pembangunan minda dalam mencapai kemajuan, program jangka pendek  juga telah diadakan antaranya seperti memberikan peluang pekerjaan kepada penduduk Kampong Selamat berkerja di Bukit Merah Laketown Resort serta bantuan kewangan kepada keluarga miskin dan pembanguan infrastruktur di persekitaran kampung seperti balai raya, masjid dan kemudahan awam.
Justeru menurut Mustapha Kamal beliau menyeru syarikat-syarikat korporat yang lain untuk sama-sama menghulurkan bantuan kepada kelompok-kelompok yang masih tercicir dan dibelenggu masalah kemiskinan.

 
Misi Menolong Anak Bangsa

"Saya mengharapkan sokongan semua badan-badan korporat yang besar di negara ini. Menerusi pendekatan  yang dilaksanakan di Kampung Selamat ini, ia boleh digunapakai oleh badan-badan korporat tersebut di kawasan-kawasan kampung yang lain. Kepada seluruh dunia, jika esok anda lihat, anda perhati, dan anda katakan ini adalah yang terbaik, wawarkanlah kepada seluruh Negara, seluruh dunia, kalau Yayasan EMKAY boleh buat kenapa tidak badan-badan korparat yang lain buat? Ini bukan soal Mustapha Kamal. Ini soal cara Mustapha Kamal dan rakan-rakan untuk menolong anak bangsa,” kata Mustapha Kamal.
Hasil daripada cetusan idea Tan Sri Mustapha Kamal ini, sebuah kampung yang dahulunya sebuah kampung yang termiskin di daerah Kerian telah mendapat satu 'nafas baru' dan kini berubah wajah menjadi sebuah kampung cemerlang.  
Dalam kunjungan saya ke Bukit Merah itu juga saya turut berpeluang melihat sendiri bagaimana industri pelancongan dapat menyumbang kearah pembangunan masyarakat setempat.  Tan Sri Mustapha Kamal yang tidak pernah lokek dengan ilmu, sanggup berkongsi pengalamannya membangunkan projek hartanah dan pelancongan kepada semua rakan media dan tetamu dalam satu majlis pelancaran Kursus Sijil Pelancongan & Kulinari untuk kakitangan resortnya.
Beliau yang percaya bahawa tanpa ilmu, kita tidak boleh berjaya dan memberikan perkhidmatan yang terbaik khususnya dalam industry perkhidmatan.  Begitu banyak usaha dan pelaburan yang telah beliau curahkan semata-mata untuk memastikan setiap  program yang dibangunkan dapat memberikan manfaat kepada semua pihak.
Sementara  itu, dalam kunjungan ke Kampung Selamat, penyanyi popular Ana Raffali turut mengadakan satu sesi khas pembelajaran Bahasa Inggeris dengan muzik. Beliau yang memiliki ijazah kelas pertama TESL dari UiTM meluangkan masa bersama murid-murid  dengan berkongsi kaedah pembelajaran Bahasa Inggeris sambil berhibur. Ternyata kaedah pembelajaran yang ditampilkan oleh Ana Raffali itu berjaya menambat hati murid-murid untuk mendalami Bahasa Inggeris dengan mudah.
Apa yang pasti Bukit Merah Laketown Resort bukan sahaja telah  menyemarakkan lagi sektor pelancongan negara, malah berjaya mengubah landskap kehidupan masyarakat setempat khususnya di Kampong Selamat.

Wednesday, July 17, 2013

Memahat Erti Pelancongan Muslim...

Bila bercakap soal pelancongan Muslim, kita terus terfikirkan makanan halal. Tapi persoalannya sejauh manakah kita faham erti pelancongan Muslim yang sebenar.  Pada saya pelancongan Muslim membawa erti yang maha luas. Bukan sekadar makanan halal sahaja yang patut difikirkan, malah soal kemudahan untuk menunaikan ibadat solat patut diutamakan. Tidak cukup dengan itu, nilai akal budi kita sebagai seorang individu yang bergelar 'pelancong Muslim' juga usah kita pinggirkan.
Baru-baru ini saya berkesempatan melawat negara Taiwan. Meskipun masyarakat Muslim di Taiwan bukanlah golongan majoriti, namun kebajikan untuk pelancong Muslim sedikitpun tidak dikesampingkan. Tahniah saya ucapkan kepada Kerajaan Taiwan yang begitu prihatin terhadap kebajikan pelancong Muslim.  Segala keperluan untuk pelancong Muslim tersedia dengan baik, malah sajian makanan halalnya juga benar-benar dipastikan halal oleh Persatuan Muslim China Taiwan.
Dalam konteks pelancongan,  sebagai pelancong Muslim kita juga harus mengutamakan tatasusila kita sebagai pelancong Muslim. Dalam kita sibuk mencari hak kita sebagai pelancong Muslim di negara orang, jangan pula kita lupa menjaga keperibadian kita sebagai pelancong Muslim. Sebenarnya, kita sebagai pelancong Muslim juga membawa imej agama kita sendiri. Sebagai Muslim sejati, kita  diajar untuk  hormat menghormati sesama insan. Sama ada kita sedar mahupun tidak,  setiap gerak geri serta tingkah laku kita sering diperhatikan oleh masyarakat tempatan ketika kita melancong ke negara berkenaan.  Jika kita menampilkan keperibadian yang baik dengan budi pekerti yang mulia, mudah-mudahan imej Islam itu juga akan turut sama dilihat molek. Jika sebaliknya, alangkah sedihnya bila kita sebagai pelancong Muslim dinilai dengan sesuatu yang negative.
Alhamdulillah, ketika ini banyak agensi pelancongan menawarkan pelbagai pakej pelancongan yang mesra Muslim. Soal makanan halal serta kemudahan menunaikan ibadat solat bukan lagi alasan untuk kita tidak melancong ke luar negara.  Apa yang pasti segala keperluan untuk pelancong Muslim kini mudah untuk kita peroleh.
Soalnya sekarang, adakah kemudahan atau keperluan untuk pelancong Muslim itu kita gunakan sepenuhnya ataupun tidak. Tepuk dada tanya selera.. Bagi yang selalu mencari alasan untuk tidak menunaikan ibadat solat ketika melancong ke luar negara kerana tiada kemudahan mengerjakan ibadat solat, alasan itu mungkin tidak boleh diguna pakai lagi.  Kini kebanyakan hotel di luar negara ada menyediakan kemudahan surau dan sejadah berserta tanda kiblat di dalam bilik hotel.
Maka dengan itu saya benar-benar berharap dengan sedikit pencerahan yang saya kongsikan di ruang yang terhad ini akan membuka sedikit persepsi kita terhadap erti pelancongan Muslim yang sebenar. Mudah-mudahan dengan bulan yang mulia ini kita dapat sama-sama memahat satu pengertian untuk menjadi pelancong Muslim yang dihormati...

Tuesday, July 2, 2013

Tiada Ruginya Mesra Dengan Media…

Sektor pelancongan tidak boleh dipisahkan dengan publisiti dan promosi. Sehebat manapun produk pelancongan itu, kalau tiada promosi sudah tentu ianya akan terbiar lesu tanpa pengunjung. Pendek kata promosi dan publisiti amat penting dalam menentukan jatuh bangun sesebuah produk pelancongan tersebut.
Baru-baru ini saya dikejutkan oleh satu kisah yang dialami sendiri oleh rakan media saya.  Khabarnya ada sebuah hotel  eksklusif di pinggir Bandaraya Kuala Lumpur yang dilihat tidak begitu mesra media. Dalam insiden tersebut rakan saya ditugaskan untuk membuat liputan tentang  spa di resort tersebut. Justeru pemilihan spa di resort tersebut dilihat sebagai satu pilihan yang tepat memandangkan spa di resort berkenaan pernah memenangi beberapa anugerah spa dan tampak  begitu eksklusif.
Namun menurutnya, tatkala menghubungi pegawai yang bertanggungjawab di resort berkenaan, jawapan yang diterima amat mengecewakan. Setelah pelbagai permintaan daripada pihak resort tersebut seperti salinan majalah untuk dinilai dan pelbagai maklumat tambahan diberikan oleh rakan saya itu, jawapan yang diberikan oleh pegawai resort tersebut cukup mendukacitakan. Alasannya, media tersebut bukanlah  'target market' resort berkenaan.  Dengan angkuhnya pegawai itu menjawab bahawa resortnya tidak memerlukan publisiti daripada media tersebut.
Aduhai penggiat industri pelancongan... Khususnya buat petugas di barisan hadapan seperti di bahagian perhubungan awam, pemasaran korporat atau seumpamanya,  usahlah kita begitu sombong dengan jawatan yang kita pegang itu.  Prinsip yang dipegang oleh pengurusan resort tersebut yang kononnya ingin  menjaga standart dan imej resort berkenaan perlu dikesampingkan dan dinilai semula. Sejauh mana imej  resort itu akan terjaga jika hubungan dengan media lesu.  Tidak kiralah media tersebut daripada media arus perdana , media antarabangsa atau media tempatan, semua saluran media ini seharusnya dihargai dan diberikan layanan yang sama. Usah terlalu memilih sangat saluran media tersebut sehinggakan nanti pihak media akan rasa jijik  dan bosan dengan karenah birokrasi yang anda praktikkan itu.  Adalah satu perkara yang memalukan sekiranya kita menidakkan kepentingan pihak media.  Menolak kunjungan media yang datang untuk membuat liputan dengan alasan yang tidak munasabah adalah satu perkara yang tidak bertatasusila dan kurang bijaksana.
Berbalik kepada kisah tadi, saya rasa ada sesuatu yang tidak kena pada resort tersebut. Kebetulan saya kenal dengan pemegang saham terbesar resort tersebut yang setahu saya seorang yang cukup mesra dengan media.  Setelah saya khabarkan kepada rakan saya itu yang juga seorang tokoh usahawan terkenal negara , beliau ternyata kecewa dengan apa yang berlaku. Beliau yang mempunyai rangkaian resort dan projek hartanah yang banyak sedikitpun tidak pernah sombong dan meminggirkan peranan media.  Malah beliau mempunyai ramai sahabat baik dalam kalangan pengamal media tempatan.
Persoalannya sekarang, bukanlah kita nak cari salah siapa. Cuma saya terpanggil untuk cari apa yang tak betul dan sama-samalah kita memperbetulkannya.
Kepada resort terbabit, cubalah ubah pendekatan anda dan jadilah resort yang lebih mesra media.  Apalah gunanya nak jaga standart dan reputasi syarikat jika hubungan dengan media dingin. Jadikan media sahabat anda yang paling akrab. Tiada ruginya mesra dengan pihak media.  Apa yang penting jalinan baik antara pihak resort atau hotel memungkinkan pelbagai manfaat untuk semua pihak.